„Neoplanta
film” je, prilikom osnivanja, dobila od Pokrajine, kao osnivača, inicijalna
sredstva za rad, ondašnjih 126.000 dinara. Ova sredstva su bila dovoljna za rad
Ustanove, pokriće zarada zaposlenih i materijalne troškove u prvih godinu dana.
Nakon toga, u finansiranju, „Neoplanta film” se oslanjala isključivo na
sredstva ostvarena kroz filmske projekte. Učestvovala je na godišnjim
konkursima raspodele sredstava koje je objavljivao Republički fond za
unapređenje kinematografije. Ova sredstva su dodeljivana za kratkometražne
filmove čija je tematika bila od posebnog društvenog interesa, odnosno za
filmove koji su doprinosili unapređenju filmske delatnosti i afirmaciji mladih
stvaralaca.
Iz
Republičkog fonda, u periodu 1966.-1971. godine, podršku su dobili filmovi:[1]
- Branka Miloševića: „Vita jela zelen bor”, „Berberi
su prvi ljudi”, „Srećna 1967.”, „Avgust – Tekije” i „Žetva”.
- Miroslava Antića: „Trojica iz starog
Sombora”, „Druga obala” i „Vals za gospođicu Amaliju”.
- Želimira Žilnika: „Žurnal o omladini na selu
zimi” i „Nezaposleni ljudi”.
- Borislava Šajtinca: „Izvor Života”.
- Stevana Stanića: „Pardon prijo”.
- Nikole Majdaka: „Zaljubljen u tri kolača”.
- Mihajla Vidakovića: „Vitez na Zelenku”.
- Branislava Obradovića: „Emerik Feješ” i „Lovački
karusel”.
Svi navedeni filmovi su
realizovani.
Tokom
1969. Republički fond za kinematografiju deli se na pokrajine i užu Srbiju, te
tako podsticaj za proizvodnju dokumentarnih filmova od tada daje Pokrajinska
zajednica kulture, odnosno njena Komisija za kinematografiju. Pošto su sredstva
za fond uglavnom stizala iz filmskog doprinosa te godine pripremljen je i Nacrt
zakona o filmskom doprinosu SAP Vojvodine koji je Skupština Vojvodine usvojila
krajem februara 1970. godine. Zakon je stupio na snagu 8. marta 1970. godine.
Prema ovom zakonskom aktu, 20% sredstava od prodatih bioskopskih ulaznica
uplaćivano je u filmski doprinos. Sakupljena sredstva su deljena tako što je
70% pripadalo Pokrajinskoj zajednici kulture, a 30% opštinskim zajednicama. Gro
ovih sredstava dobijala je „Neoplanta film”.
„Neoplanta
film” je, nakon verifikacije od strane Umetničkog kolegijuma i Radne zajednice
plana godišnje produkcije, konkurisala za sredstva kod Pokrajinske zajednice
kulture. Komisija za kinematografiju pokrajinske zajednice kulture je
razmatrala i predlagala visinu sredstava za svaki filmski projekat pojedinačno,
a Izvršni odbor Pokrajinske zajednice kulture je donosio odluku o dodeli
sredstava.
Regres
iz fonda AP Vojvodine dobili su filmovi:[2]
- Branka Miloševića: „Sretno” i „Taj čovek do
mene”.
- Miroslava Antića: „Vreme dobra i vreme zla” i
„Spomenik”.
- Želimira Žilnika: „Studentski događaji”
(„Lipanjska gibanja”) i „Crni film”.
- Karpa Aćimovića Godine: „Gratinirani mozak
Pupilije Ferkeverk” i „Zdravi ljudi za razonodu”.
- Stevana Stanića: „Salaši, zbogom salaši” i „Na
nebu zvezda Danica”.
- Petka Vojnića Purčara: „Posne godine – godine
rodne” i „Ljubav nas je održala”.
- Prvoslava Marića: „Sezonci”.
- Nikole Rudića i Radivoja Ivanovića: „Rat i
mir”.
- Mire Britke: „Partizanske baze”.
- Ivana Rakidžića: „Ko da ujedini sve cigane”.
- Branislava Obradovića: „Gastronauti”.
Deo
sredstava za tekuću filmsku proizvodnju, „Neoplanta film” je ostvarivala
prodajom filmova u zemlji i inostranstvu. Zapravo celokupna proizvodnja
kratkometražnih filmova je prodavana jugoslovenskim distributerima. Filmovi „Neoplante”
su se nalazili i na repertoarima domova Jugoslovenske narodne armije, naših
diplomatskih predstavništava u inostranstvu, nastavnim programima, programima
televizijskih studija Zagreba, Ljubljane i Skoplja i sl.[3]
U
proizvodnji kratkometražnih filmova, „Neoplanta film” je ostvarivala izvesna
sredstva od Producentskih nagrada, koje su dodeljivane u novcu. Svaki završeni
film u tom periodu, dobijao je društvenu verifikaciju od strane samoupravnih i
drugih organa, u ovom slučaju, Umetničkog kolegijuma i Radne zajednice
„Neoplanta filma”, zatim Komisije za kinematografiju Pokrajinske zajednice
kulture i Izvršnog odbora, zatim Republičke komisije za pregled filmova SR
Srbije i na kraju filmskih žirija festivala, u koliko su filmovi na njima
učestvovali. Jedan broj filmova producentske kuće su kandidovale pred Republičkom
i Pokrajinskom zajednicom kulture za producentske nagrade. Producentske nagrade
su dodeljivane iz republičkog, a kasnije iz pokrajinskog fonda za
kinematografiju. Visina nagrade zavisila je od kategorije kojom je film bio
ocenjen.
Ovu
nagradu dobili su filmovi:[4]
- Branka Miloševića: „Vita jela zelen bor”,
„Berberi su prvi ljudi”, „Srećna 1967.”, „Avgust – Tekije”, „Žetva” i „Sretno”.
- Miroslava Antića: „Taj čovek do mene” i „Spomenik”.
- Želimira Žilnika: „Žurnal o omladini na selu
zimi”, „Pioniri maleni mi smo vojska prava, svakog dana ničemo ko zelena
trava”, „Nezaposleni ljudi”, „Studentski događaji” („Lipanjska gibanja”) i „Crni
film”.
- Stevana Stanića: „Pardon prijo” i „Salaši,
zbogom salaši”.
- Petka Vojnića Pučara: „Jedan dramatičan dan
kod drugarice Vere i gospođe Anđe” i „Posne godine, godine rodne”.
- Bojane Marijan: „Vesela klasa”.
- Prvoslava Marića: „70-te sezonci”.
- Nikole Rudića i Radivoja Ivanovića: „Rat i
mir”.
- Mihajla Vidakovića: „Vitez na Zelenku”.
- Branislava Obradovića: „Emerik Feješ”,
„Lovački karusel” i „Gastronauti”.
U
celini gledano, tokom prvih pet godina „Neoplanta film” je za proizvodnju
kratkometražnih filmova ukupno utrošila 3.732.831 ondašnjih dinara. U strukturi
tih sredstava najznačajniju stavku činila su:
- sredstva dobijena od regresa iz Fonda za
kinematografiju Vojvodine, oko 33%,
- zatim sredstva od producentskih nagrada, oko
21%,
- sredstva od regresa iz Fonda za unapređenje
kinematografije Republike Srbije, oko 20%,
- od prodaje kratkometražnih filmova u zemlji,
oko 6%,
- od prodaje u inostranstvu, oko 4%,
- iz sopstvenih sredstava, oko 16%.
Već
nakon prve godine rada, „Neoplanta film” je ostvarila suficit, odnosno čistu
dobit u proizvodnji kratkometražnih filmova. Iz ovih sredstava su podmirivani
tekući troškovi Ustanove, a deo je ulagan u proizvodnju novih filmova.
Investicija se pokazala opravdanom pošto je dobit po osnovu realizacije
kratkometražnih filmova iznosila 637.053 dinara, ili 17% od ukupne cene
koštanja svih proizvedenih filmova koji su se u planovima označavali kao
redovni autorski filmovi.
Tokom
prvih pet godina rada, „Neoplanta” je realizovala i 32 naručena filma od čega
je ostvarila prihod od 3.266.560 dinara. Čista dobit na naručenim filmovima
iznosila je 764.375 dinara. Zbir ostvarenih prihoda od redovnih autorskih i
naručenih kratkometražnih filmova, koje je „Neoplanta film” realizovala u prvih
pet godina, iznosio je 6.999.391 ondašnjih dinara, a ukupna dobit 1.401.428
dinara.
Finansijski
rezultati govore da je „Neoplanta film” vrlo dobro startovala i brzo
stabilizovala svoje ekonomsko poslovanje, kao i proizvodnju kratkometražnih
filmova. Ova vrsta filmske proizvodnje inače je retko donosila povoljne
ekonomske efekte, pošto je reč uglavnom o nekomercijalnim filmovima. U
poređenju sa drugim filmkim producentskim kućama ondašnje Jugoslavije, „Neoplanta
film” je imala najbolje finansijske rezultate u proizvodnji kratkometražnih
filmova. Svetozar Udovički, na više mesta u „Dokumentaciji I”, isiče da je ovaj
uspeh plod ekonomičnog poslovanja i niskog procenta režijskih troškova „Neoplante”.
Finansiranje
dugometražnih filmova je bilo zasnovano na koprodukciji sa drugim filmskim
kućama u zemlji i inostranstvu, ili na sopstvenim sredstvima, ali na potpuno
drugim osnovama. Naime, sredstva za proizvodnju filmova su unapred obezbeđivali
„Neoplanta film” i koproducenti, a vraćana su tokom eksploatacije filma. Prema
ondašnjim kriterijumima, prihod od distribucije filma iznosio je 70:30 u korist
produkcije. Pored toga, Pokrajinska zajednica kulture i Republički fond za
unapređenje kinematografije su, u zavisnosti od prodatih ulaznica, tokom
eksploatacije filma, u periodu od tri godine, izdvajali određeni koeficijent
ostvarenog prihoda po prodatoj ulaznici. I na kraju, prihod je ostvarivan od
prodatih licenci inostranstvu i televizijama.
Tokom
prvih pet godina „Neoplanta” je proizvela pet igranih dugometražnih filmova sa
različitom cenom koštanja. Prva dva filma, „Sveti pesak” i „Rane radove”, „Neoplanta
film” je radila u koprodukciji sa „Avala filmom”. Glavni deo sredstava za
proizvodnju filma „Sveti pesak” obezbedila je „Neoplanta film”, dok je za
snimanje „Ranih radova”, „Avala film” uložila 94%, a „Neoplanta film” 6%. „Lepa
parada” je finansirana iz sredstava „Neoplanta filma” - 589.754 dinara i iz
avansa Pokrajinske zajednice kulture - 400.000 dinara. “WR: Misterije
organizma” je koštala 2.014.332 dinara. od čega je „Neoplanta film” obezbedila
1.200.532 dinara ili 59%, a ostatak koproducent „Telepul” (Telepool) iz
Minhena.[5] „Doručak sa
đavolom”, 1.110.045 dinara, je finansiran iz sredstava „Neoplanta filma” i
avansa Pokrajinske zajednice kulture[6], a „Samrtno
proleće” iz sredstava autora scenarija, pisca Lajoša Zilahija – 625.000 dinara,
„Neoplanta filma” - 347.000 dinara i Pokrajinske zajednice kulture – 300.000
dinara.[7]
U
celini gledano, za proizvodnju dugometražnih filmova, u prvih pet godina, „Neoplanta
film” je utrošila ukupno 7.074.809 dinara. Od toga sopstvena sredstva „Neoplante”
su iznosila 36%, koprodukcijska sredstva oko 25%, sredstva Pokrajinskog fonda
za kinematografiju 26% i sredstva iz drugih izvora oko 8%. Prema finansijskom
planu, „Neoplanta film” je od navedenih dugometražnih filmova trebala da
ostvari čistu dobit 2.041.993 dinara, ili 29% u odnosu na uložena sredstva.[8]
'“WR: Misterije organizma” je koštala 2.014.332 dinara. od čega je „Neoplanta film” obezbedila 1.200.532 dinara ili 59%, a ostatak koproducent „Telepul” (Telepool) iz Minhena.[5]' Zamolila bih vas za pojašnjenje da li su u pitanju novi jugoslovenski dinari, u upotrebi od otprilike 1966.? Ili stari? Da li postoji mail na koji je moguće kontaktirati autora bloga? Unaprijed hvala!
ОдговориИзбриши