DELATNOST „NEOPLANTA FILMA” 1972-1986

Promena statusa „Neoplante” i smena direktora desila se u istoj godini. Planovi i program razvoja preduzeća pripremani od strane Svetozara Udovičkog, dolaskom novog direktora više nisu bili aktuelni. Smena nije bila uobičajena i redovna, a Svetozar Udovički je uz „žestoku osudu” uklonjen, a „Neoplantina” produkcija iz njegovog vremena ocenjena politički štetnom. Novi direktor je dobio zadatak da „rasčisti sa dotadašnjom praksom” i da ni po koju cenu ne dozvoli „da u buduće („Neoplanta”) bude poligon za snimanje erotsko-političkih filmova”[1]. Aktuelna politička vlast u Vojvodini je imenovala dr Draška Ređepa kao uglednog radnika u kulturi i poverljivog čoveka. Dr Draško Ređep je rođen u Osjeku 1935. Bio je profesor na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, urednik na Tribini mladih, urednik i član redakcija više književnih časopisa, član Upravnog odbora Matice Srpske, predsednik Kulturno-prosvetne zajednic Novog Sada i Zmajevih dečijih igara, sekretar sekcije za Vojvodinu Udruženja književnika Srbije, pisac, kritičar, esejista i autor mnogobrojnih književnih antologija.[2] Novo rukovodstvo je uradilo sanacioni plan preduzeća. Misli se pre svega na pokrivanje troškova nastlih oko filma „WR: Misterije organizma”. Umesto planiranih prihoda, koje je ovaj film trebalo da donese „Neoplanti” od prikazivanja u zemlji, prodaje televizijama i slično, trebalo je vraćati sredstva utrošena za njegovo snimanje. Pošto film nije upisan u registar filmova „Neoplanta film” se dobrovoljno obavezala da će vratiti pozajmicu dobijenu za snimanje ovog filma od Pokrajinske zajednice kulture, iz sopstvenih sredstava i da u buduće neće prodati film ni jednoj stranoj zemlji.
Novo rukovodstvo je podržalo „zabranu filma za javno prikazivanje iz poznatih idejnih razloga”. Složilo se da film bude trajno bunkerisan i uprno insistiralo na vraćanju „jedne kopije filma koju je Dušan Makavejev zadržao kod sebe”.[3]
Osnovni problem novog „Neoplantinog” rukovodstva u početku, ipak nije bio materijalne prirode. Direktor je imenovan od strane Pokrajinskog izvršnog veća, s partijskom preporukom, tako da je mogao u svakom trenutku računati na finansijsku podršku vlasti. Problem je bio kako zadržati filmske radnike, koji su stasali u „Neoplanti” sa bivšim direktorom i kako konsolidovati buduću filmsku proizvodnju. Negativna atmosfera stvorena isforsiranim političkim slučajevima, prvo sa filmom Miroslava Antića „Sveti pesak”, zatim sa filmovima Želimira Žilnika i naposletku sa filmom Dušana Makavejeva, unela je u „Neoplantine” saradnike pometnju i strah. Nekih autora, novi direktor se svesno odrekao kao protagonista ocrnjenog „političko-erotskog talasa” poput Želimira Žilnika, Miroslava Antića, Karpa Aćimovića, Dušana Makavejeva. Neki su se „partijski, samokritički pokajali” pa su dobili zeleno svetlo za rad na novim projektima. U oblasti dokumentarnog filma već te 1972. angažovano je nekoliko ranijih saradnika „Neoplanta filma”: Prvoslav Marić, Stevan Stanić, Borislav Gvojić, Branko Milošević, ali se pojavilo i nekoliko novih imena: Slavko Almažan, Karolj Viček, Božidar Kalezić i Zoran Jovanović.[4] Politika novog rukovodstva da zadrži većinu ranijih „Neoplantinih” filmskih stvaralaca i okupi nove dala je rezultate. Praktično nije bilo većeg zastoja u produkciji dokumentarnih filmova. Vremenom, ova produkcija je ojačana novim žanrom, nastavno-naučnim filmom. Pored toga, uvedena je produkcija dokumentarnih filmova na jezicima narodnosti. Da bi održali produkciju animiranih filmova, angažovan je novi autor, poznati karikaturista Zoran Jovanović, a posvećena je i prilična pažnja snimanju filmske dokumentacije. Naravno, zadržana je i praksa proizvodnje naručenih ili namenskih filmova. Manje ambiciozno, ali relativno uspešno nastavljena je i produkcija dugometražnih igranih filmova. Tokom prve dve godine, radilo se na ranije započetim projektima: „Samrtno proleće”, „Seobe”, „Salaš u malom ritu”. Prve godine u repertoar je uvršten samo jedan novi projekat – film „Parlog” Karolja Vičeka.
            Sve u svemu i pored trzavica i krize koje su bile neminovne nakon uplitanja politike i nepotrebnog i nepravednog uklanjanja ranijeg direktora, „Neoplanta” je uspela da ostvari kontinuitet filmske proizvodnje i da u narednih desetak godina igra relativno značajnu ulogu u filmskoj produkciji bivše SFR Jugoslavije.
            Projekat proširenja preduzeća na promet i prikazivanje filmova koje je planiralo ranije rukovodstvo u ovom periodu se i ne spominje.

dr Draško Ređep



[1] dr Draško Ređep Izveštaj o radu preduzeća za snimanje filmova „Neoplanta film” od 1. aprila 1972. do 22. decembra 1972. godine, Arhiv Vojvodine, fond 430, kutija 66.
[2] Prema Enciklopediji Novog Sada, 23, Novi Sad 2004. str. 251-254.
[3] Draško Ređep Izveštaj o radu preduzeća za snimanje filmova „Neoplanta film” od 1. aprila 1972. do 22. decembra 1972. godine, str. 6.
[4] Isto, str. 2–5.

Нема коментара:

Постави коментар