Produkcija dugometražnih filmova – koprodukcije

Prvi „Neoplantin” dugometražni igrani film delo je poznatog vojvođanskog pesnika Miroslava Antića, koji je u svet filma došao slučajno. Pozvali su ga u „Neoplantu” kada su odlučili da snime kratkometražni film o starom Somboru i njegovim velikanima, kompozitoru Petru Konjoviću, književniku Veljku Petroviću i slikaru Milanu Konjoviću. U tom trenutku u Vojvodini nije bilo pogodnije ličnosti za ovaj filmski projekat. Miroslav Antić se prihvatio posla i na njemu svojstven način, „pesnički”, na filmskoj traci obradio zadatu temu. Nastavio je da snima dokumentarne filmove i prvi se u „Neoplanti” okušao na dugometražnom filmu.
U svom i u „Neoplantinom” debitantskom dugometražnom filmu „Sveti pesak”, Miroslav Antić se bavi sudbinom ratnog političkog komesara, kasnije inforbirovca, izopštenog iz društva i odbačenog od drugova.

Čovek koji je nekada bio politički  komesar jedne brigade, Aleksandar Vinski, ogrešio se o društvo. Dvadeset godina posle rata, na mestu gde se otkriva spomenik njegovim mrtvim drugovima, Vinski se našao nepozvan i odbačen. Sam je došao. Prozvali su mrtve. Nije ga bilo među mrtvima. Prozvali su žive. Nije ga bilo među živima. A on je stajao među njima. Gledali su se oči u oči. Stajao, a kao da ga nikad u istoriji nije bilo. Ovaj film govori o tom čoveku. Čoveku koji kao lutka ostaje obešen, poput jednog modernog i suludog Hrista, na raspeću sramote i iluzija.[1]

Film „Sveti pesak” je prvobitno zamišljen kao kratki igrani film. Reditelj Miroslav Antić i članovi ekipe, tokom snimanja filma, samoinicijativno su odlučili da produže snimanje i da, umesto kratkog, snime dugometražni film. „Neoplanta film” u to vreme nije bila registrovana za produkciju dugometražnih igranih filmova. Rukovodstvo je izlaz iz nelegalnog stanja našlo u sporazumu sa „Avala filmom”. Potpisan je petogodišnji ugovor sa ovom producentskom kućom o poslovno-tehničkoj saradnji koji je „Neoplanti” omogućio završetak filma Miroslava Antića i nastavak dugometražne filmske proizvodnje.
Sledeći zajednički projekat dugometražnog igranog filma predložila je „Avala film”. Bio je to film „Rani radovi” Želimira Žilnika. „Avala film” je obezbedila sredstva, a „Neoplanta” realizaciju projekta. U filmu, nazvanom po knjizi u kojoj su sakupljena najranija Marksova filozofska dela, mlada devojka jednog dana odlučuje da napusti siromašnu roditeljsku kuću, punu konflikata usled očevog pijanstva i sa svoja tri druga proveri Marksovu tezu da li je čovek zaista “vladar sopstvene sudbine”.[2]
„Rani radovi” su u javnosti izazvali prilično kontraverznu situaciju, s jedne strane zbog negativnih reakcija ondašnjih političkih foruma i dela kulturne javnosti, a sa druge strane zbog nagrada i pohvala stručne kritike. Film je Rešenjem Okružnog javnog tužilaštva broj 31/69 od 19. juna 1969. privremeno zabranjen za javno prikazivanje[3], iako je pre toga prošao Komisiju za pregled filmova i Komisiju za kulturne veze sa inostranstvom, na osnovu čega je film kandidovan za Berlinski i druge međunarodne festivale.
„Neoplanta film” je na ovo rešenje uložila žalbu, na šta je Okružni sud u Beogradu presudio u korist „Neoplante” i Rešenjem od 25. juna 1969. naložio vraćanje oduzetih kopija i nesmetano prikazivanje filma.
Treći „Neoplantin” dugometražni igrani film, „Lepa parada” reditelja Branka Miloševića, proizveden je 1970. godine. To je esej o provinciji. Radnja se dešava u jednoj vojvođanskoj palanci na Tisi. Film nije naišao na razmevanje stručne kritike, a prilično nezapaženo je prošao i u distributerskoj mreži i široj javnosti.
Film „WR: Misterije organizma” Dušana Makavejeva je bio sledeći „Neoplantin” projekat dugometražnog igranog filma. Rađen je u koprodukciji sa „Avala filmom” i „Telepulom” iz Minhena, firmom udruženih televizija: Bavarske, Austrije i Švajcarske za nemačko govorno područije.

WR je filmska igračka, film – zagonetka, film četrdeseta kamila. Dokumentarni film, naučno fantastični film, filmska komedija, ljubavni film, filmski esej, filmski politički pamflet, utopisko-komunistički film, politički program u vidu filmske zabave.[4]

Film je u inostranstvu stekao naklonost stručne kritike i festivalskih žirija, međutim, na domaćoj sceni je uzburkao strasti. U momentu, kada je filmski žiri 18. jugoslovenskog filmskog festivala u Puli uvrstio film „WR: Misterije organizma” u zvaničnu konkurenciju 17. jula. 1971. stiglo je rešenje Javnog tužilaštva Srbije, 19.  jula, da se zabranjuje njegovo javno prikazivanje. Pre toga, reagovala je Komisija PK Saveza komunista Vojvodine za obrazovanje, nauku i kulturu i Komisija OKSK Novi Sad za idejna pitanja u oblasti kulture, koje su 1. jula 1971. održale zajedničku sednicu, osudivši pojavu filma Dušana Makavejeva. Na sednici je istaknuto da se u filmu na „neprihvatljiv način govori o našoj društvenoj stvarnosti”, da se problem slobode i oslobođenja čoveka svodi „na problem seksualnog oslobođenja”, da je u filmu došao do izražaja „uvredljiv tretman SSSR-a i Kine” i sl.[5]
Nasuprot političkoj, stručna javnost i stručna kritika su uglavnom stali u odbranu filma „WR: Misterije organizma”, ali ovoga puta bezuspešno. Film je povučen iz dalje eksploatacije. Čak je „Neoplanta film” morala da plaća odštetu za ovaj film.
„Doručak sa Đavolom” Miroslava Antića je „Neoplantin” peti dugometražni igrani film. Završen je i premijerno prikazan na festivalu u Puli 1971. godine. Film govori o propasti jednog vojvođanskog sela u poplavi 1947. koja se poklopila sa drugom nevoljom – kolektivizacijom. Glavni junak Bata Radulaški, seoski „đavo” je strah i trepet za „kulake”, prek i grub, ali na momente običan, pa čak i osećajan lik. Film je „preplavljen jednom poetskom autentičnošću i ljudskošću koja izbija (…) kao bujica vode, što je i jedan od lajtmotiva same priče o otkupu hrane i o poplavama u Vojvodini u prvim posleratnim godinama”[6].
Tokom prvog petogodišnjeg perioda, „Neoplanta” je započela rad i na sledećim projektima igranih dugometražnih filmova: „Samrtno proleće” po scenariju Lajoša Zilahija, „Sloboda ili strip” Želimira Žilnika, „Most na reci Bosut” po scenariju Arsena Diklića, Gordana Mihića i Ljubiše Kozomare, “Jovan Nenad – zvani „Crni čovek””, Đorđa Kadijevića, „Branko Radičević” po scenariju Bogdana Čiplića, „Greta vrati moju lampu” po scenariju Vlade Stojšina i „Hajduk” u koprodukciji sa filmskim studiom iz Titograda. Imala je i 11 projekata u razmatranju za produkciju: „Vaskrsenje zmaja” po scenariju Slobodana Božovića, „Rado ide Srbin u hajduke” Dragoljuba Ivkova, „Zanatska komedija” Zorana Petrovića, „Večiti mladoženja” po motivima Jaše Ignjatovića, scenario Dimitrije Đurković i „Seobe” u koprodukciji sa TV Beograd – serija i film.

Deo ekipe prvog „Neoplantinog” dugometražnog igranog filma „Sveti pesak”



[1] Mr Janja Šakić, Branko Milošević Filmski katalog Vojvodine, str. 188.
[2] Marijan Božanc „Rani radovi”, Ekran br. 4, 1969.
[3] Dokumentacija I, str. 170.
[4] Dokumentacija II, str. 600.
[5] Dokumentacija I, str. 356.
[6] Vatroslav Mimica, „Zaljubljenik ravnice”, Dnevnik, Novi Sad, 27. avgust 1971.

Нема коментара:

Постави коментар