Pregled pisanja štampe o radu „Neoplanta filma”

Osnivanje i razvoj „Neoplanta filma”, kao prve profesionalne filmske kuće u Vojvodini i njena filmska produkcija bili su u žiži interesovanja stručne i ostale javnosti. „Neoplanta film” se u jugoslovenskoj kinematografiji pojavila dosta kasno, u vreme kada su republičke kinematografske producentske kuće već beležile stagnaciju proizvodnje i kada se u njima osećala izvesna kriza i zamor. Sa druge strane, to je vreme u kome su mediji u Jugoslaviji znatno slobodnije komentarisali društvena, privredna i kulturna zbivanja.
            Pojava „Neoplante”, a naročito njena filmska produkcija, ili bolje reći pojedini filmovi iz njene produkcije, izazvali su veliko interesovanje javnosti. Novinari, filmski kritičari, radio i TV stanice su se naprosto utrkivale komentarima nekih „Neoplantinih” filmova. Bez sumnje, najviše interesovanja izazvali su filmovi „Rani radovi” Želimira Žilnika i film „WR: Misterije organizma” Dušana Makavejeva. Oba filma su unela potpuno nov prilaz filmskom stvaralaštvu kod nas, direktno su dotakla neka politička i socijalna pitanja i za to vreme neuobičajeno slobodnije koristile erotske scene u filmskom izražavanju što nije moglo proći bez potresa. Reagovao je i javni tužilac. Oba filma su bila predmet sudskih procesa. Dovoljno za spektakularan interes štampe. Pogrešno bi ipak bilo, kada je reč o „Neoplanti”, svesti pisanje štampe samo na ova dva filma ili bolje reći slučaja. U prvim godinama rada „Neoplante” bilo je veoma mnogo konstruktivnih, kritičkih i celovitih novinarskih reportaža o radu kuće i njenoj produkciji. Ovi napisi su znatno pomogli „Neoplanti” u izgrađivanju repertoarske politike, odabiru tema i autora, a u konačnom i njenoj stabilizaciji i brzoj afirmaciji u javnosti. Zahvaljujući tome „Neoplanta” je veoma brzo postala prepoznatljiva producentska kuća za koju su se zainteresovali i filmski stvaraoci i kritičari. Tome je svakako doprinela smišljena i odmerena politika javnog nastupa rukovodstva kuće, odnosno njenog direktora Svetozara Udovičkog. Njegova orijentacija na slobodu autorskog stvaralaštva, podsticanja novih, kreativnih prilaza filmskom stvaralaštvu i naravno verifikacija ovog stvaralaštva na filmskim festivalima bili su najbolji put vođenja kuće u pravcu njenog željenog „pozicioniranja” u mreži jugoslovenskih i svetskih filmskih producentskih kuća.
            Već posle prvih nastupa i osvojenih nagrada na festivalu kratkometražnog filma u Oberhauzenu 1968. i 1969. u svetu su znali za „Neoplantu”. Strani dnevni informativni listovi su opširno izveštavali o učesnicima i nagrađenim. Stručni časopisi i filmska kritika su se posebno zainteresovali za „Neoplantu”. Prirodno, najviše se pisalo o Želimiru Žilniku i Borislavu Šajtincu čiji su filmovi tada bili nagrađivani. U zbirci objavljenih članaka iz tog vremena, koju su sačuvali u „Neoplanti” nalaze se prilozi iz: časopisa „Sinema” (Cinema), listova: „Abend Cajtung” (Abend Zajtung), „Dofin Libr” (Le Dauphine Libere), „Mond” (Le Mond), „Letr Fransez” (Les Letres Francaises) i drugih.[1]
            Naša štampa je takođe opširno izveštavala iz Oberhauzena. Reportaže iz Oberhauzena donosili su: „Dnevnik”, „Politika”, „Večer”, „Delo”, „Ekran” i druga glasila.[2]
            O „Neoplanti” i njenom filmskom stvaralaštvu veoma angažovano i u glavnom afirmativno pisali su: Bogdan Tirnanić u časopisu „Nin”, dr Petar Volk u više listova, Milutin Čolić u „Politici”, Slobodan Novaković u „Književnim novinama”, Dušan Popović u „Dnevniku” i drugi. Od listova iz drugih republika ondašnje Jugoslavije, sačuvani su prilozi iz ljubljanskog „Dela” i „Večeri”, zagrebačkih „Vijesnika”, „Večernjeg lista”, „Hrvatskog Tjednika”, „Hrvatskog književnog lista”, sarajevskog „Oslobođenja”, titogradske „Pobjede” i drugih.
            Prirodno, najjače medijsko praćenje „Neoplanta” je imala u lokalnoj sredini. Novosadska Radio-televizija, „Dnevnik”, „Mađarso” (Maguar szo) i drugi lokalni mediji su redovno pratili zbivanja u „Neoplanti” i oko „Neoplante”. Neki vrlo kritički. „Neoplanta” je u prvo vreme imala prilično ozbiljan sukob sa Miodragom Kujundžićem, urednikom kulturne rubrike „Dnevnika”, koji je po oceni tadašnjeg rukovodstva „Neoplante” bio „nedobronameran” i štetan, čije pisanje je „doprinosilo stvaranju iskrivljene, netačne slike o „Neoplanti””.[3]
            U zbirci dokumenata o „Neoplanti”, „Dokumentacija I”, preštampano je više priloga ovog novinara objavljenih u „Dnevniku” kao i „odgovora” upućenih „Dnevniku” od strane rukovodstva, kojima se potkrepljuju ove tvrdnje.[4] Kao primer zaista negativnog pisanja Miodraga Kujundžića izdvajamo nekoliko citata:

            PRIVATNO O ZNAČAJNOM - Kruna serija neuspeha su dva filma Miroslava Antića „Une marche ecoeurante” i „Vreme dobra i vreme zla”. Oba filma, premda ozbiljnih tema, deluju kao neka vrsta privatnog razmišljanja autora (...) do te mere opterećeni su fragmentima koji vređaju dobar ukus, a u realizatorskom postupku su do te mere konfuzni da ne bi privlačili ničiju pažnju da nisu uvršteni u reprezentativnu reviju jednogodišnje proizvodnje novosadske filmske kuće[5]  

            MNOGO VIKE NIOKOČEGA – Sa velikim interesovanjem je jutros očekivan ovde film „Rani radovi” Želimira Žilnika. Interesovanje je u svakom pogledu bilo suvišno. Rađen sa željom da dejstvuje kao politički pamflet, ovaj je film, u najboljem slučaju protiv filmski pamflet. On je politički konfuzan, baš kao što su to bili i kratkometražni filmovi Žilnikovi[6]

            NOVOSADSKE FILMSKE IGRE – Vrata „Neoplante” i dalje otvorena provereno neuspelim autorima. Pre nekoliko sedmica novosadska filmska kuća „Neoplanta” prikazala je svoju prošlogodišnju proizvodnju. Veći deo prikazanih filmova (...) nije bio vredan pažnje niti je davao ikakav doprinos unapređenju naše kinematografije[7]

            Na ovako izrazito negativne ocene o produkciji „Neoplanta filma” Miodraga Kujundžića reagovao je direktor Svetozar Udovički. On u članku „Kujundžićeve igre oko Neoplante” ističe značaj konstruktivne novinarske kritike, ali i osudu napisa Miodraga Kujundžića.

            KUJUNDŽIĆEVE IGRE OKO NEOPLANTE – Jugoslovenska štampa, kao i ostala sredstva informisanja, pružili su podršku repertoarskoj politici „Neoplante”, ocenjujući bez predrasuda i ljubomore njene rezultate, znalački i razložno kritikovala nedostatke i promašaje, kako u ostvarenjima tako i u programu. To je nesumnjivo pomoglo Neoplanti.
            To se ne bi moglo reći za napise Miodraga Kujundžića koji je – za protekle tri godine – mrzovoljno, uz odsustvo profesionalnog kritičkog odnosa, reklo bi se privatno, komentarisao i osporavao rezultate i napore Neoplante. I ovi napisi nam pokazuju da Miodrag Kujundžić i sada piše o našoj kući sa zlom voljom[8]

            Citirani tekstovi Miodraga Kujundžića, kao i mnogi drugi, zaista sadrže izvesnu dozu neodmerene, možda i nedobronamerne kritike. Po svoj prilici, obzirom da je reč o lokalnom sredstvu informisanja i ličnim poznanstvima moguće je da je Miodrag Kujundžić preko ovih tekstova, koristeći javno glasilo i svoj položaj u njemu iskazivao neke lične antagonizme prema određenim ljudima u „Neoplanti”. Ali, isto tako, kada se politička javnost okrenula svom oštricom u osudi Svetozara Udovičkog, Miodrag Kujundžić je javno, opet u „Dnevniku”, stao u odbranu direktora „Neoplante”:

            ROMANTIČNI RITER – Zanesen željom da brzim uspehom „Neoplantinih” filmova na festivalima, domaćim, i naročito stranim, Udovički je sigurno dao značajan doprinos građenju određene repertoarske politike. No postupci Udovičkog nailazili su i na podršku. Sada se u Novom Sadu govori i o smenjivanju Udovičkog: ne govori se istina, na javnim skupovima, ali se u kuloarima njegovo uklanjanje sa položaja direktora „Neoplante” već uzima kao svršen čin. Zaboravlja se, izgleda, da u ovom trenutku nema u Vojvodini pogodnije ličnosti da vodi jednu ovako komplikovanu delatnost kao što je filmska proizvodnja: Udovički taj posao pouzdano zna.”[9]




[1] Dokumentacija I, str. 94-95.
[2] Isto, str. 139-150.
[3] Isto, str. 436-517.
[4] Isto.
[5] Miodrag Kujundžić, „Dokumenti i igre”, Dnevnik, Novi Sad, 17. januar 1969.
[6] Miodrag Kujundžić, „Filmski festival u Puli”, Dnevnik, Novi Sad, 29. jul 1969.
[7] Miodrag Kujundžić, „Novosadske filmske igre”, Dnevnik, Novi Sad, 5. jun 1970.
[8] Svetozar Udovički, „Razmena mišljenja -  Kujundžićeve igre oko Neoplante”, Dnevnik, Novi Sad, 10. jun 1970.
[9] Miodrag Kujundžić, „Kriza domaće kinematografije”, Dnevnik, 2. jul 1971.

Нема коментара:

Постави коментар