Prilikom osnivanja „Neoplanta
film” je, između ostalog, dobila zadatak „da snima filmsku dokumentaciju o
značajnim događajima iz društveno-političkog, privrednog i kulturnog života u
Vojvodini”.[1] Mlada
producentska kuća je u početku sporadično izvršavala ovaj zadatak. Zapravo,
radila ga je paralelno sa snimanjem odrđenih dokumentarnih filmova. Sirovi
materijal koji je ostajao nakon montiranja filmova čuvan je kao filmska dokumentacija.
Naravno, ovakav vid stvaranja filmske dokumentacije u Vojvodini nije bio
dovoljan, niti održiv. Nedostajala je sistematičnost, određen koncept, model
formiranja tematskih celina, uslovi čuvanja filmske građe, stalan i stabilan
način finansiranja. Direktor Svetozar Udovički je od početka ukazivao na ove
probleme. On je marta 1968. završio projekat pod naslovom „Predlog za uvođenje
filmske dokumentacije u AP Vojvodini” i uputio ga odgovarajućim organima
Pokrajine i svim opštinama i zajednicama kulture u Vojvodini na razmatranje.
Projektom su obuhvaćene sledeće celine:
-
definicija (film kao dokument),
-
sadržaj filmske dokumentacije,
-
organizacija i tehnika rada,
-
uređenje, čuvanje i korišćenje filmske
dokumentacije i
-
finansiranje.[2]
Inače, u tom periodu, postoje opšta nastojanja u bivšoj
SFR Jugoslaviji, kao i u svetu da se putem filma zabeleže autentične činjenice
iz društvenog života, istaknute ličnosti i svet prirode. U „Neoplantinom” projektu
predloženo je da se prema određenim kriterijumima snima filmska građa u
Vojvodini različitog karaktera: hronike, magazini, reportaže, filmski zapisi i
sl. Zamišljeno je da se snimljeni materijali ne montiraju, nego čuvaju kao
filmske storije u onom obliku kako su snimljene.
Što se tiče sadržaja, projektom su predložene četiri
celine:[3]
-
Prirodni uslovi života ljudi
-
Privreda
-
Sociologija i socijalno-političke pojave i
procesi
-
Umetnost i kultura
Kada
je reč o uređenju, čuvanju i korišćenju filmske dokumentacije, projektom je
bilo planirano da se za svaku snimljenu storiju napravi tekstualni opis sa
osnovnim podacima: datum snimanja, snimatelj, dužina filma, broj kadrova i sl..
Zatim, da se obezbede odgovarajući uslovi čuvanja: temperatura, vlaga i sl., da
se materijal inventariše i informatički obradi, kako bi se na što lakši način
dolazilo do željenih tema i fragmenata.
Korišćenje
građe je prema projektu bilo moguće u različite svrhe, ali bez mogućnosti
sečenja, montaže, ozvučavanja ili kakvog drugog manipulisanja sa izvornom
filmskom trakom. Ona je morala da se očuva „kao unikat – negativ u izvornom
obliku”[4]. Izbor delova
snimljene građe, izrada pozitiv kopije, kao i njihovom montažom prema projektu
bilo je moguće stvarati različite filmske celine, obrađivati različite filmske
teme, praviti preseke događaja, monografije, biografije istaknutih ličnosti i
td. Zapravo to je i bio cilj uvođenja organizovanog i sistematskog oblika
stvaranja filmske dokumentacije.
U
pogledu finansiranja projekat je bio otvoren. On je inicirao, a Pokrajini,
opštinama, preduzećima i drugim zainteresovanim subjektima ostavio mogućnost da
sami ocene celishodnost ovog predloga, utvrde svoje potrebe i „Neoplanta filmu”
pruže društvenu i materijalnu podršku za realizaciju projekta. Inače, kada je o
ceni reč, u predlogu je data orijentaciona cena snimanja filmske građe po
dužnom metru – 32 dinara, koja je, u odnosu na tadašnju prosečnu cenu izrade
dokumentarnog filma u „Neoplanti”, bila pet puta manja.
„Neoplanta
film” je računala da će preko ovog posla znatno proširiti svoju osnovnu delatnost
i kuću kadrovski i materijalno ojačati.
Predlog
je, kako je već rečeno, upućen odgovarajućim telima u Pokrajini, svim opštinama
i zajednicama kulture u Vojvodini, ali odgovor je stigao samo od opštine Šid i
to negativan. Nažalost, projekat nije naišao na razumevanje kod nadležnih, tako
da nikada nije ni zaživeo u predloženom izvornom obliku.
Uprkos tome „Neoplanta film”
je uzgredno radila na snimanju filmske građe i stvaranju filmske dokumentacije.
Tokom prvih pet godina rada, snimljeno je ukupno 14 filmskih dokumentacija.[5] Spisak dajemo u
posebnom poglavlju u registru „Neoplantine” filmske produkcije.
Slavoljub
Slavuj Hadžić i Petar Latinović snimatelji i inicijatori osnivanja „Neoplanta
filma”, učestvovali su u snimanju većine „Neoplantinih” filmova, kao i filmske
dokumentacije
|
Нема коментара:
Постави коментар